zaterdag 13 juni 2009

Ding 23.

Dat valt toch niet mee, zo'n laatste blogbericht schrijven. Afscheid nemen is in ieder geval niet mijn sterkste kant. Het was een intensief traject, van ding 1 in januari tot vandaag, maar wel een unieke ervaring. De cursusopzet van 23 dingen werkte voor mij prima. Zelf was ik nooit op zoek gegaan naar alle web2.0-toepassingen waar we nu mee hebben leren werken. Het 23dingen-traject biedt een stuk structuur, discipline (de stok achter de deur om toch even door te zetten, opnieuw iets uit te proberen omdat je toch iets zinnigs wilt bloggen) en de heerlijke zekerheid van de begeleiding van Mister23-dingen himself. Dank Rob, voor je intensieve betrokkenheid, je stimulerende reacties op blogberichten, alle uitleg en aanvullende tips. Je eigen enthousiasme werkt aanstekelijk.
Het community-aspect, het delen van informatie van web2.0 spreekt me vooral aan. Waardevol waren de contacten binnen onze eigen Rijswijkse 23dingen-community. We hebben op soms onverwachte plekken in de organisatie talenten ontdekt. Koester ze, en ga ermee aan de slag, MT-ers! Via Bibliotheek20.ning, blogs en Twitter heb ik nu contacten met collega's van andere bibliotheken en organisaties. En niet te vergeten de verrassing uit België: Meester Maarten, die me nu volgt op Twitter, Facebook, LinkedIn...
Door de 23dingen ben ik in ieder geval een stuk digitaal vaardiger geworden. En het gebruik van de toepassingen die ik al oppervlakkig kende heeft zich verdiept. Het gemak waarmee ik nu ergens een account aanmaak, RSS-feeds aanmaak, er lustig op los kopieer, knip en plak...Grote winst! De 23dingen was voor mij in ieder geval een grensverleggende zoektocht.
En hoe nu verder? Ik hoop dat we onze gebruikers op een serieuze manier niet alleen als afnemers, maar ook als leveranciers van informatie gaan zien. De sociale catalogus spreekt mij erg aan, maar is tegelijk ook lastig om te realiseren. Gelukkig zijn er in onze Rijswijkse blogberichten genoeg ideeën gelanceerd die gemakkelijker toe te passen zijn. MT, het aanbieden van deze cursus was een dappere eerste stap; durf nu ook verder te lopen op dit traject. Het zou zo jammer zijn als het net aangewakkerde enthousiasme na de zomervakantie blijkt te zijn weggezakt in zon, zand en rosé'tjes.

1 opmerking:

  1. Ben er even stil van :-)
    Ik word toch altijd geraakt als ik lees wat dit programma doet met mensen en organisaties. En jij hebt in alle Dingen verwoord wat je met 2.0 kunt doen of er goeie vragen bij gesteld. Je blik op de toekomst is uitstekend en ik hoop ook oprecht dat jullie het er met z'n allen niet bij laten zitten, nu dat deze Dingen zijn afgelopen.
    En wat mijn enthousiasme betreft; ja ik ben enthousiast, maar vaak is dat een tweerichtingsding. In ieder geval motiveerde jij me ook om jou en de andere coaches te begeleiden bij deze reis. Ik heb genoten.

    Tot maandag en wellicht ook op 11 juli. Ik probeer je wel ergens te spotten bij Silje.

    Hartelijke groet,
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen