zaterdag 6 juni 2009

Ding 22

Scouts wereldwijd vieren jaarlijks het St.Jorisfeest. Het is een moment waarop elke welp, elke verkenner, de belofte die hij aflegde bij zijn installatie weer vernieuwd. Mooi ritueel om je zo met regelmaat weer bewust te maken van de waarden van waaruit je je scout zijn vormgeeft. Hieraan moest ik denken bij het lezen van het Bibliothecaris2.0-manifest. Het zou mooi zijn om als organisatie echt de stap te durven zetten om het 2.0-gedachtegoed diep te verankeren in de missie, en van daaruit in het beleid van de bibliotheek. En deze stap moet niet eenmalig gezet worden; we moeten er regelmatig (jaarlijks?) aan herinnerd en in opgescherpt worden. Voor mij is de kern van bibliothecaris2.0 zijn dat je uitgangspunt ligt in de wensen, behoeften en het gedrag van je gebruikers. Daarbij schep je de mogelijkheden om je gebruiker actief te laten participeren in je organisatie. Door hen bijvoorbeeld inhoud toe te laten voegen (in de brede zin des woords) en door vormen van contact mogelijk te maken waardoor er een levendige uitwisseling is tussen gebruikers en bibliotheek, en gebruikers onderling. Misschien nog wat abstract allemaal, maar we hebben intussen met een aantal Web2.0-toepassingen kennisgemaakt die ons kunnen helpen concrete (kleine) stappen te zetten. Durven we nu ook?

Bij Bibliotheek2.0.ning had ik me al eerder aangemeld, en er ook al eerder over geblogd. Na het lezen van de artikelen bij ding 22 realiseerde ik me wel dat de naam volgens mij toch iets misleidend is. Deze community is geheel intern gericht. We vinden er allemaal bibliotheekmedewerkers die, de een actiever dan de ander, met elkaar in contact staan, elkaar opscherpen, kennis en ervaring delen. Maar er is geen enkele bibliotheekgebruiker te vinden. Maar goed, dit is een mooie omgeving om te oefenen en ervaren hoe het is om met elkaar in contact te staan, en vandaaruit te bekijken welke vormen we als bibliotheek richting onze gebruikers kiezen.

4 opmerkingen:

  1. Grappige vergelijking... je zou zoiets ook voor bibliotheekmedewerkers moeten doen he. Met je hand op het hart en de andere hand op het bibliotheek 2.0 manifest :-)

    Inderdaad is de bibliotheek20 Ning heel intern gericht, echt een vakcommunity. En het voorziet heel duidelijk in een behoefte om met elkaar in contact te zijn. Zoiets was een paar jaar geleden nog ondenkbaar. Het past wel duidelijk in het B20 gedachtegoed omdat het niet alleen maar gaat over bieb-klant, maar ook over bieb-bieb relaties.

    Je bent BIJNA klaar Barbara! Nog een laatste Ding en dan op naar de toekomst. Ik denk dat jullie met een aantal mensen behoorlijk staan te trappelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi barb,
    Heb je de reactie van 23Dingen op mijn Ding 22 gelezen? Jij komt er in voor.

    BeantwoordenVerwijderen