woensdag 27 mei 2009

ding 21

Ik was van plan om mezelf te beperken en daarom een uurtje aan ding 21 te gaan werken. Inmiddels ben ik alweer ruim een half uur over mijn zelfopgelegde limiet heen. Want toen ik eenmaal in de catalogus van de Ann Arbor Distric Library zat ging de tijd snel. Wat is daar veel te ontdekken. Op deze manier wordt de catalogus geen droge opsomming van je bezit (terwijl er in Bicat al veel meer fun zit dan in Concerto), maar een levende gemeenschap waar informatie wordt uitgewisseld n.a.v. de bibliotheekcollectie. Zo wordt de catalogus dus gewoon leuk om in rond te dwalen en hier en daar eens wat te lezen. Ik ben eerst via de woordenwolk van de 150 meest populaire trefwoorden de catalogus binnengegaan. Ik kwam al snel de commentaren tegen die leners maken bij diverse items. Als je vervolgens op de naam van iemand klikt, krijg je een leuk profieltje: X leest vooral IJslandse thrillers, is vegetariër en bakt muffins terwijl hij/zij een luisterboek afspeelt. Je kunt zelfs als gebruiker nog aangeven of je het commentaar zinvol vindt. Verder wordt bij veel items aangegeven wat de lener hiervan nog meer leende. Maar deze functie kennen we zelf ook. En "Art is kicking", zelfs kunstwerken zijn in de bibliotheekcatalogus opgenomen. Handig voor die juf die kwam vragen of we in de kunstuitleen ook Rembrandts uitleenden. Kan ze in ieder geval met een boek naar huis ;-). Er worden door de gebruikers veel en bruikbare trefwoorden toegekend. Zijn wij bibliothecarissen al zover dat we het aankunnen dit stukje professie te delen met onze klanten? Of worden dan heilige huisjes omver gehaald?
Heb verder wat sneller de catalogus van OBA bekeken. Kwam daar veel minder tags tegen, en ook niet allemaal zo zinvol voor derden. Op zich past het wel bij de Nederlander om ook de mogelijkheid te bieden om alle toevoegingen voor jezelf te houden, maar het delen is toch eigenlijk leuker en maakt de catalogus als geheel voor iedereen interessanter.
En wat was er verder nog leuk bij de collega's van Ann Arbor? De opgenomen lijstjes van de diverse boekenprijzen; dat de aankondigingen van bibliotheekactiviteiten steeds in de sidebar van de catalogus staan; de aanwinstenlijst en diverse blogs in de linkersidebar.
Goed, genoeg voor vandaag. Chat nog even verder met Kate.

4 opmerkingen:

  1. Hi Barb, enough is enough.
    Zouden die amerikanen ook door een beheerder de tags laten controleren? En hoe ERG zal publiek's participatie zijn? Hoeveel mensen zullen van al deze mogelijkheden werkelijk gebruik maken? Er zal wel veel gaan veranderen; de vraag is alleen... hoe snel?
    grrr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie test heb je gedaan Barbara. En inderdaad is Ann Arbor een geweldige bibliotheek. Zij waren ook een van de eersten die een sociale bibliotheekcatatlogus op poten zetten en waar weblogs door de hele staf gevuld worden.
    Het is goed dat je ziet hoe het OOK kan. En het is denk ik heel erg leerzaam om aan hen te vragen hoe het nou komt dat ze zoveel mensen hebben die ook informatie toevoegen...

    Off topic 1. Ik ga ook op zaterdag naar NSJ.
    Off topic 2. Kennis gemaakt met een vriend van je van het Nationaal Archief. Enthousiaste jongen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @23dingen.
    Net 2 zaterdagkaarten besteld, betaald en geprint. Vroeger bewaarde je je dagkaart nog een jaar in je portemonnee, als een soort trofee. Prozaïsch zo'n printje, wel gemakkelijk. Heb jij je persoonlijke programma al rond?
    En leuk om straks iemand in mijn vriendenkring te hebben om me te chatten, twitteren etc. Rest van de vrienden is behoorlijk anti-web2.0

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey you guys, gaan jullie allebei naar NSJ. Hoe is t nu in R'dam? Beter dan in Den Haag? En Hoe is de kwaliteit van de acts?
    grrr

    BeantwoordenVerwijderen