zaterdag 2 mei 2009

Ding 19

Ding 19 kwam deze week al vanzelf naar me toe, in de vorm van een uitnodiging van een collega uit Leidschendam/Voorburg om me aan te sluiten bij haar netwerk op LinkedIn. Een mooie aanleiding om me meteen daar maar eens in te schrijven en er eens rond te kijken. Ik heb me daar aangesloten bij de groep van "Dutch-speaking Librarians". Zoals ook uit de lesstof van ding 19 blijkt, is LinkedIn vooral gericht op professionele contacten. Je kunt bijv. in je profiel aangeven met welke activiteiten/onderzoeken je je bezighoudt. Er zijn bij de groep Librarians vooral veel wb/sb-bibliothecarissen aangesloten. Weinig gezelligheid, dus.
Bibliotheek20.ning is meer mijn ding. Daar heb ik me al een tijdje geleden aangemeld. Ik ben daar aangesloten bij twee groepen. Groep 1 is gestart rond onze eigen brugklasmodules, "Met de brugklas naar de bieb". We hopen dat alle afnemers (inmiddels 30 pakketten verkocht!!) van dit pakket zich ook aanmelden bij deze groep, en dat zich daar boeiende discussies tussen gebruikers kan vormen. Waar wij als makers weer ons voordeel mee kunnen doen. Verder is er een groep gestart rond onze Overleggroep Schoolmediatheken en Bibliotheken Regio Den Haag. Op onze eerstvolgende bijeenkomst (12/5 in R'wijk) gaan we met de aanwezige schoolmediathecarissen gezamenlijk een Powerpoint maken in de Bibliotheek20.ning-werkomgeving, over het promoten van de schoolmediatheek in de school zelf. Soort Google-docs, maar dan bij Bibliotheek20. Ik vind deze community een stuk toegankelijker en actiever dan LinkedIn.
Verder ben ik een tijdje ingeschreven geweest bij Schoolbank.nl, maar dat levert mij weinig op. Klik nu zelfs de updates die ik in mijn mailbox krijg ongelezen weg. En Hyves ken ik alleen passief van mijn kinderen, waarvan eigenlijk alleen de oudste er iets mee doet.
En wat kan de bibliotheek met sociale netwerken? We hebben al een fysieke "Vriendenkring Rijswijkse Openbare Bibliotheek", dus een virtuele variant lijkt me goed denkbaar. Misschien als aanvulling hierop ontwikkelen?

4 opmerkingen:

  1. Leuk om die activiteit te lezen! Rondom de bibliotheek20.ning zijn al heel wat subgroepjes ontstaan en het is mooi om te zien dat de mensen 'in het veld' dat platform steeds meer gaan gebruiken voor zinvolle toepassingen.
    Overigens kende ik die mogelijkheid niet om gezamenlijk aan een powerpoint te werken. Is dat zoiets als Google Docs? Want als het echt op samenwerken aankomt, vind ik dat toch wel een supertool, ook voor presentaties.

    En je laatste vraag is een open deur: natuurlijk DOEN!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Barb, zie je al die ouwetjes van de Vriendekring al Hyvesen ??? Of hoop je nieuwe bronnen aan te boren... je weet toch dat zodra er betaald moet worden de meeste mensen afhaken. grrr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @kate. kate karbaat, je hebt vakantie!! Let it go...Maar natuurlijk toch ook leuk om van je te horen. Blijf twitteren wat je allemaal aan het doen bent in The Big Apple.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Barb,
    ik wil wel eens zien hoe zo'n Powerpointomgeving eruit ziet in je bib.2.0-ning!
    En, Kate, heb je internet in NY?

    BeantwoordenVerwijderen