maandag 9 maart 2009

Ding 9.

Een tussentijdse evaluatie dus. Voor mezelf zie ik nu al grote winst. Het is leuk om in deze setting niet alleen passief, maar ook actief kennis te maken met 2.0 toepassingen. Ik merk dat ik gaandeweg steeds handiger wordt. Wel moet ik mezelf leren beperken om er de vaart nog een beetje in te houden. Een week is zo om, en dan dient het nieuwe ding zich al aan.
Ik zie bij collega-bloggers al veel ideeën langskomen. RSS-feeds op aanwinsten in de collectie toevoegen lijkt me een goed plan. En dan flink gedifferentieerd, zodat je als gebruiker het materiaaltype en genre kunt kiezen waarin je geïnteresseerd bent. Een weblog rond de Jonge Jury lijkt me leuk; misschien iets om uit te proberen met de schoolmediathecaris van het Rijswijks Lyceum. Foto-editing biedt zeker kansen bij het maken van gelikte aankondigingen. Misschien moeten we die niet meer op papier afdrukken, maar een aantal lcd-schermen plaatsen. En als we 1 scherm bij de ingang met de voorkant naar buiten richten zijn we dag en nacht te raadplegen. Ziet het plein er ook weer wat levendiger uit.
Het is mogelijk om je digitale adressenbestand "in te laten lezen" in Google Maps, die vervolgens een pin zet op de kaart bij elk adres uit je bestand. Is met een paar muisklikken gebeurd. Een leuke manier om zichtbaar te maken waar onze leden wonen. Niet alleen interessant voor ons, maar vast ook voor derden (gemeente Rijswijk, onze eigen leden).
Tenslotte vind ik het leuk om te merken dat nu al boven komt drijven bij welke collega's web2.0 helemaal "hun ding is", om maar even in het jargon te blijven. Een mooie kans om zo ook naar je personeel te kijken en hen in te zetten; waar wordt iemand zelf enthousiast van en hoe kan de bibliotheek dat benutten. Zo bloeien twee partijen op.

1 opmerking:

  1. Grote glimlach :-) Gaat lekker zo!
    Je opmerking over Google maps intrigeert me. Waar heb je die mogelijkheid ontdekt? Ik voer de lokaties van de 23dingen organisaties zelf in op Maps.
    Maar als je zo een postcodebestand kunt importeren, zou wel mooi zijn ja.

    BeantwoordenVerwijderen